پخش برنج کلات انصاری و پسران

پخش بهترین برنج های ایرانی از کلات و درگز

پخش برنج کلات انصاری و پسران

پخش بهترین برنج های ایرانی از کلات و درگز


طرز تهیه پودینگ برنج , پودینگ برنج برای کودکان

 

صبحانه ای شبیه شیربرنج   

 

رعایت تنوع در رژیم غذایی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا هر یک از گروه ها (و حتی مواد غذایی مختلف در یک گروه)، ارزش تغذیه ای متفاوتی دارند و توصیه می شود که در برنامه غذایی هفتگی، تنوع به عنوان یکی از ویژگی های بارز، رعایت شود .

 

البته برای ایجاد تنوع، باید با مخلوط کردن مواد غذایی گوناگون، غذاهایی جدید و البته با ظاهر و طعمی قابل قبول برای بچه ها تهیه کرد. در این میان، کمی خلاقیت برای افزایش گزینه های مختلف برای وعده صبحانه و میان وعده ها می تواند به بهبود وضعیت تغذیه ای بچه ها کمک کند. در این شماره پودینگی به نام پودینگ برنج که شباهت زیادی به شیربرنج خودمان دارد، انتخاب کرده ایم که با آن آشنا خواهید شد.

 

● مقدار کالری

 

مجموع مواد غذایی پودینگ برنج،۹۵۰ کیلوکالری انرژی دارد و [...]با تقسیم آن میان ۴ نفر، مقدار انرژی دریافتی برای هر کودک، ۲۴۰ کیلوکالری خواهد بود. البته هر قدر خامه یا شکر بیشتری به این غذا اضافه شود، مقدار کالری دریافتی به ازای هر قاشق غذاخوری حداقل ۴۰ کیلوکالری دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید زیاده روی در خوردن این غذا به راحتی می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود پس به این بهانه که کودکتان پودینگ را دوست دارد، اجازه ندهید به میزان دلخواه و بیش ازحد از این غذا بخورد.

 

● همراه پودینگ

 

می توانید برای هر چه مغذی ترشدن پودینگ، به جای شکر در آن عسل یا پوره خرما بریزید. افزودن مغز هایی مانند پسته، فندق، بادام یا حتی گردوی خردشده هم می تواند به هر چه مغذی تر شدن این غذا کمک کند. فراموش نکنید که این گروه مواد غذایی، منبع مناسب املاحی مانند آهن، روی و سلنیوم هستند که به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کنند. به این ترتیب خوردن پودینگ برنج در وعده صبحانه، هم مقدار قابل ملاحظه ای از انرژی روزانه را تامین می کند و هم موادمغذی بسیاری به بدن خواهد رساند.

 

 مـواد لازم (برای۴ کودک)

 

 

برنج آبکش شده

۱لیوان

۲۴۰کیلوکالری

شیر

۲لیوان

۱۱۰کیلوکالری

خامه

۴قاشق غذاخوری

۳۶۰کیلوکالری

شکر

۴قاشق غذاخوری

۱۶۰کیلوکالری

سفیده تخم مرغ

۲عدد

۸۰کیلوکالری

وانیل

۱قاشق چایخوری

۰کیلوکالری

دارچین

نوک قاشق چایخوری

۰کیلوکالری

 

 

● طـرز تـهـیـه

 

قبل از هر کاری فر را روشن کنید و دمای آن را به ۱۶۰ درجه سانتی گراد برسانید و اجازه دهید تا کاملا گرم شود. در قابلمه ای برنج (شسته و آبکش شده)، شیر، خامه، شکر، دارچین و وانیل را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه حرارت ببینند، سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد و مزه مواد مخلوط و در هم آمیخته شود. در مرحله بعدی، سفیده های تخم مرغ زده شده را به این مخلوط بیفزایید و هم بزنید. مایه پودینگ را در قالبی بریزید و ۱ ساعت در فر داغ قرار دهید. بعد از این مدت پودینگ برنج آماده خوردن خواهد بود. بهتر است ۱۰ دقیقه بعد از بیرون آوردن پودینگ از فر، آن را سرو کنید.

 

● پیشنهاد سرآشپز

 

سامان گلریز

مدرس آشپزی

صـبـحـانـه فـرانـسـوی الاصـل

 

صبحانه خوردن یا نخوردن بچه ها، یکی از نگرانی های والدین است در حالی که به راحتی می توان با کمی تنوع ایجاد کردن یا مشارکت دادن بچه ها در تهیه غذا، آنها را به خوردن علاقه مند کرد. نکته اینجاست که نباید هر روز یک کار تکراری را انجام داد و صبحانه درست کردن را سرسری گرفت زیرا بچه ها متوجه این قضیه خواهند شد. یکی از راه های ایجاد تنوع، تهیه همین پودینگ برنج است که به دلیل سفیده تخم مرغی که دارد، می توان به آن نام «سوفله» را هم داد و ریشه این غذا را فرانسوی دانست. برای هرچه خوش طعم تر کردن این غذا، بهتر است به این نکته ها توجه کنید:

 

۱. برای اینکه این غذا شکل خمیری پیدا نکند، بهتر است سفیده های تخم مرغ را خوب هم بزنید و به آرامی آن را در لابه لای مایه پودینگ اضافه کنید تا سوفله پف و بافت سبک تری پیدا کند. در غیر این صورت، بافت آن خمیری و سنگین خواهد شد و بچه ها چندان به خوردنش علاقه ای نشان نمی دهند.

 

۲. باید حرارت برای پخت شیر و برنج ملایم نگه داشته شود داشته و مخلوط آنها را مدام هم زد تا ته نگیرند زیرا هر نوع طعم سوختگی، تمام زحماتتان را از بین می برد و بچه ها از خوردن پودینگ سر باز خواهند زد.

 

۳. لزومی ندارد حتما برنج را از قبل آبکش و بعد آن را به شیر اضافه کنید، بلکه می توانید مستقیم برنج را در شیر بریزید و آنقدر حرارت بدهید که تقریبا بافت خود را از دست بدهد. اگر مایه پودینگ بیش از حد غلیظ شد، بهتر است به آن کمی شیر اضافه کنید تا هم شکل خمیری پیدا نکند و هم بر اثر حرارت دادن نسوزد.

 

۴. برای آنکه طعم تازگی خامه هنگام خوردن این غذا احساس شود، بهتر است آن را در مراحل پایانی به مایه پودینگ اضافه کنید و چون این غذا مملو از انرژی است، توصیه می شود که آن را هفته ای ۱ تا ۲ بار برای فرزندتان بپزید.

 

۵. بهترین ادویه ای که می توانید به این غذا اضافه کنید، وانیل و دارچین و هل است که در این صورت طعم منحصر به فردی پیدا خواهد کرد و بچه ها راحت تر آن را خواهند پذیرفت.

 

۶. رنده کردن یک موز یا ریختن حلقه های موز در پودینگ می تواند طعم شیر را از میان ببرد بنابراین بچه هایی که از طعم شیر خوششان نمی آید، می توانند به راحتی این غذا را بخورند.

 

۷. نوشیدنی مناسبی که همراه این غذا توصیه می شود، یک فنجان چای کم رنگ یا یک لیوان شیرکاکائو است البته بزرگ تر ها هم می توانند این غذا را بخورند که در این صورت یک فنجان قهوه یا چای برای خوردن این غذا توصیه می شود.

 

۸. این غذا به دلیل داشتن تخم مرغ، چندان برای نگهداری در روزهای بعد مناسب نیست به این دلیل یا آن را داغ یا سرد بعد از پخت میل کنید و به اندازه مصرف، بپزید تا چیزی برای روزهای بعد باقی نماند.

 

 اگر کودکتان لاغر است

 

معمولا بچه های لاغر، کم اشتها هستند و زود سیر می شوند بنابراین تهیه غذاهای پرانرژی و مغذی می تواند برای تامین نیازهای آنها بسیار کمک کننده باشد. افزودن مغزها و دانه هایی مانند فندق، پسته، کنجد و حتی پودر نارگیل، طعم بهتری به این غذا می دهد. اگر فرزندتان بوی شیر را دوست ندارد، می توانید وانیل بیشتری به غذا بزنید یا کمی پودر کاکائو به آن اضافه کنید.

 

● اگر کودکتان سرماخورده است

 

شیر از موادغذایی ای است که برای بچه های سرماخورده توصیه می شود. می توانید برای طعم دادن و هر چه مغذی تر کردن این پودینگ، در آن یک عدد موز رنده کنید و به جای شکر در آن عسل بریزید. یادتان باشد که این پودینگ گزینه ای مناسب برای صبحانه یا میان وعده ساعت ۱۰ فرزندتان است.

 

 اگر کودکتان کم خون است

 

برای آنکه میزان آهن دریافتی حاصل از خوردن این غذا را افزایش دهید، می توانید سفیده و زرده (که منبع آهن تخم مرغ است) را با هم مخلوط و سپس به پودینگ اضافه کنید. در ضمن، افزودن مغزهایی مانند کنجد و فندق که از منابع آهن محسوب می شوند نیز اقدامی مناسب است البته در صورتی که این غذا با یک لیوان مخلوط شیر، توت فرنگی و کمی آب (شیر کمتر و توت فرنگی بیشتر) همراه شود، جذب آهن افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی